تمام حلقه‌ها و صنف‌های فعال در حوزه نشر، در راستای تبلیغات تلاش کنند

اعظم کیان‌افراز، مدیر انتشارات «افراز» معتقد است هزینه‌های تبلیغات برای ناشران کتاب بسیار سنگین است و در همین راستا دولت باید حمایت‌های بیشتری از این حوزه داشته باشد.
تمام حلقه‌ها و صنف‌های فعال در حوزه نشر، در راستای تبلیغات تلاش کنند

اعظم کیان‌افراز، مدیر انتشارات افرا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)بیان کرد: متاسفانه تبلیغات یکی از چالش‌های اصلی ناشران به حساب می‌آید و ناشران از پس هزینه‌های سنگین تبلیغات برنمی‌آیند. در همین راستا، معرفی کتاب، تنها به چند خبرگزاری محدود می‌شود. البته شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند هدف‌گذاری مناسبی برای ناشران در راستای تبلیغ کتاب‌هایشان باشد.

وی در مورد تبلیغات درون‌صنفی صنعت نشر گفت: تبلیغات و معرفی، موضوع بسیار مهمی برای یک نشر به حساب می‌آید و بسیار مهم است که تمام حلقه‌ها و صنف‌های فعال در حوزه نشر، در راستای تبلیغات موثر تلاش کنند؛ چه نویسنده و ناشر، چه کتاب‌فروش و توزیع‌کننده، همه باید روی تبلیغات تمرکز داشته باشند. در این میان، دولت نیز باید حمایت‌ بیشتری از ناشران داشته باشد.

کیان‌افراز افزود: همه جای دنیا برای مباحث فرهنگی بودجه تعیین می‌شود و نهادهایی هستند که از حوزه تولید کتاب حمایت می‌کنند. در ایران نیز این حمایت‌ها غالبا در حوزه تولید است؛ تشکیل کارگروه کاغذ یکی از این اقدامات حمایتی بود که کمک خوبی به ناشران کرد اما ناشران در زمینه تبلیغ کتاب‌هایشان نیز نیازمند حمایت هستند.

مدیر انتشارات افزار اضافه کرد: مثلا راه‌اندازی یک سایت که آخرین آثار ناشران را معرفی کند و به نقد و بررسی آن بپردازد می‌تواند بسیار کمک کنند. امروز جایگاه نقد تا حد زیادی فراموش شده است و کم‌تر می‌بینیم که نویسندگان در مورد کتاب‌ها به بحث و گفت‌و‌گو بپردازند. باید روی این حوزه بیشتر کار شود.
 
روند معروف شدن باید منطقی باشد
کیان‌افراز گفت: گاهی اوقات یک کتاب در عرض زمان خیلی کمی، معروف می‌شود و برخی به غلط گمان می‌کنند این فرآیند تبلیغات است اما به نظر من این‌ها تنها امواجی هستند که می‌آیند و می‌روند.

وی افزود: مانند کتاب‌هایی که نویسنده‌های‌شان سلبریتی هستند که این موضوع باعث می‌شود یک کتاب، به یک‌باره سر زبان‌ها بیفتد. این موضوع  در شرایطی که تیراژ کتاب 500 نسخه است، منطقی نیست؛ اگر هم این اتفاق رخ بدهد به نظرم مقطعی خواهد بود.

کیان‌افراز در مورد فعالیت‌های بازاریابی نشر افراز گفت: ما برای تبلیغات سعی کرده‌ايم بیشتر از فضای مجازی استفاده کنيم. از سال 1392 با راه‌اندازی کتابخوان دیجیتال افراز، فعالیت‌های خود را در حوزه دیجیتال آغار کردیم و در حال حاضر هم در حوزه تولید کتاب الکترونیک و هم کتاب صوتی فعالیت‌هایی را داریم.  
 
ضرورت حرکت به سمت نشر دیجیتال
کیان‌افراز در مورد ضرورت بهره‌گیری از فضای دیجیتال بیان کرد: حتی اگر بحث گران شدن کاغذ و دیگر مواد مربوط به چاپ مطرح نبود، باز هم ناشران ناگزیر هستند که به‌روز باشند و همگام با تغییرات و امکانات جدید در حوزه دیجیتال، پیش بروند.

وی افزود: ناشر باید بر اساس نیاز مخاطب تصمیم بگیرد و با بهره‌گیری از رسانه‌های جدید، بازار نشر خود را گسترش دهد. گاهی شاید شرایط به گونه‌ای ایجاب کند که یک رسانه چندوجهی و ترکیبی شکل بگیرد.

مدیر انتشارات افراز بیان کرد: ما باید فضای دیجیتال را یک امکان بدانیم نه اینکه آن را در مقابل فعالیت‌های چاپی در نظر بگیریم. فعالیت‌های چاپی و دیجیتال هم‌زمان با هم می‌توانند پیش بروند.

کیان‌افراز ادامه داد: اگرچه چندسالی هست که موضوع نشر دیجیتال در بازار تولید کتاب، مطرح شده است اما هنوز جای فراوانی برای کار دارد و شاید باید زمان بگذرد تا ناشران به‌صورت کامل به این حوزه اعتماد کنند. از طرفی ورود به بازار دیجیتال نیز یک‌شبه صورت نمی‌گیرد و زمان نیاز است تا محصولات چاپی به کتاب‌های گویا و ایبوک تبدیل شوند.

وی گفت: خوشبختانه مخاطب امروز، به‌خوبی با فضای دیجیتال آشنایی دارد و همین هم باعث شده در این سال‌ها بتوانیم گام‌های مثبتی برداریم. نسل گذشته همچنان در مقابل نشر دیجیتال، جبهه‌گیری‌هایی دارند که این نیز با گذشت زمان برطرف خواهد شد. البته گلایه‌های آن‌ها و جبهه‌گیری‌هایشان تا حدودی منطقی است.

کیان‌افراز افزود: در حال حاضر شرایط در حوزه نشر کاغذی، وخیم است و اگر بخواهد به همین شکل پیش برود، آسیب‌های فراوانی به کتاب‌های چاپی خواهد خورد. همین حالا کتاب تبدیل به یک کالای لوکس شده و اغلب مردم قدرت خریداری آن را ندارند.

وی اضافه کرد: هیچ ناشری دلش نمی‌خواهد کتاب کاغذی به‌صورت کل کنار برود. ما خواستار تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در این حوزه هستیم به نحوی که علاوه بر رونق نشر دیجیتال، نشر کاغذی نیز رونق بگیرد. ما باید نشر دیجیتال و چاپی را مکمل هم بدانیم و به بهترین شکل، شرایط دسترسی به کتاب را برای نسل آینده فراهم آوریم.
 
تجربه خوب دیجیتالی
کیان‌افراز در مورد همکاری نشر افراز با اپلیکیشن‌های فعال در حوزه نشر دیجیتال بیان کرد: در حال حاضر اپلیکیشن‌های رسمی ایران در حوزه تولید و توزیع کتاب‌های دیجیتال، امنیت بالایی دارند و ما تجربه خوبی از همکاری با آن‌ها داریم.

وی افزود: البته سوء استفاده‌هایی نیز در فضای دیجیتال صورت می‌گیرد؛ گاهی مشاهده می‌کنیم یک سایت، از صفحات کتاب ما اسکن گرفته و آن را به‌صورت رایگان بارگذاری کرده است.

کیان‌افراز ادامه داد: این قبیل مشکلات باعث بی‌اعتمادی بسیاری از ناشران می‌شود. آن‌ها دلشان نمی‌خواهد کتابی که زحمت‌های فراوانی روی آن کشیده‌اند، بدون اجازه و به‌صورت غیراخلاقی روی سایت‌ها به شکل پی‌دی‌اف و رایگان، عرضه شود.

مدیر نشر افراز بیان کرد: حوزه نشر دیجیتال نیازمند نظارت بیشتری است که امیدواریم رفته رفته این نظارت‌ها دقیق‌تر شود و با سایت‌هایی که به‌صورت غیرقانونی اقدام به انتشار آثار می‌کنند برخورد شود. 

 

لینک خبر:  https://bit.ly/2JFFCCi