یک کتاب‌فروشی دیگر تعطیل می‌شود؛ شهرکتاب فدک، قربانی فرهنگسرا شد

اعظم کیان‌افراز، مدیر نشر افراز و شهرکتاب فدک دلیل اصلی تعطیلی این کتابفروشی را شرایط موجود حاکم بر جامعه، مشکلات اقتصادی، فروش پایین و هزینه‌هایی که به کتاب‌فروشی تحمیل می‌شود، اعلام کرد.
یک کتاب‌فروشی دیگر تعطیل می‌شود؛ شهرکتاب فدک، قربانی فرهنگسرا شد
 
 
شهرکتاب فدک بعد از ۲۰ سال فعالیت، به کار خود پایان می‌دهد و شاید پس از این با مدیریت فرد دیگری بازتاسیس شود. 
 
روز گذشته اعظم کیان‌افراز، در صفحه شخصی‌‌‌اش یادداشتی منتشر کرده به این مضمون، با او در این خصوص مصاحبه‌ کردیم.
.
تو خود حدیث مفصل بخوان زین مجمل
.
اینجا کتابفروشی هست که به هر مشقت و مشقتی، بیست سالی است راه‌اندازی‌اش کردم و چراغش را روشن نگه داشتم. مسئولیت اداره و اجاره و مدیریت و خرید و هر چیز دیگرش را، در کنار نشر افراز و دیگر کارهای فرهنگی و صنفی‌ام، به‌عهده داشته و انجام دادم و تمام این سال‌ها، دور از هر هیاهو و جنجالی، کارم را کرده‌‌ام. 
شما دوستان عزیز هم مثل من دستی بر آتش دارید و خوب می‌دانید این چند خطی که بالا خواندید یعنی چه و دشواری و مصائبش را می‌شناسید، به‌ هر روی چند وقتی می‌شود که حس کردم با همه‌ بردباری و سخت‌کوشی‌ بی‌‌حد و حصرم کم آوردم و دیگر نمی‌توانم. به جمع کردن و تحویل دادنش فکر می‌کردم و درنهایت این ماه به نتیجه رسیدم. صحبت‌ها شد و تصمیمم را گرفتم، تا پایان همین دی‌ماه بارش را زمین می‌گذارم، جمعش می‌کنم و تحویلش می‌دهم؛ که این روزها همه‌چیز سخت و سخت‌تر از همیشه شده است، چه زندگی و چه کار و چه چه و چه هر چیز دیگری، آنقدر سخت که من هم کم آوردم! 
چه کنیم که دیگر کار و کتاب هم، مرهمی بر این زخم‌های ناسورمان نیست!
باشد که عزیزی این چراغ را بیفروزد!
 
#کتاب #کتابفروشی #کتابفروش
#دی٩٨ 
#اعظم کیان‌افراز
 
 
 
در این سال‌ها اعظم کیان‌افراز، مدیر انتشارات افراز، از ابتدای تاسیس و راه‌اندازی، مدیر این کتابفروشی بود و با وجود تغییراتی که در سال آخر این کتاب‌فروشی به خود دید، باز هم نتوانست از پس هزینه‌ها برآید. 
به گفته کیان‌افراز، در این سال‌ها انتشارات افراز، کتابفروشی‌هایی در تهران و شهرستان‌هایی چون اراک، گرگان و... با نام «کتابفروشی تخصصی هنر و ادبیات افراز» تاسیس کرده است، اما آنها هم بعد از چند سال نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند و در سکوت خبری تعطیل شده‌اند. او ادامه داد: شهرکتاب فدک جزء نخستین شهرکتاب‌های ایران است، با وجود فروش دیگر محصولات فرهنگی - که باید تاکید کنم که اینها فقط یکسال است که به مجموعه اضافه شده‌اند- در تمام این سال‌ها می‌شد با محصولات فرهنگی غیر کتابی که سودآوری بیشتری هم داشتند، جبران کنیم. اما طبق اهداف و آموزش‌هایی که از روزهای آغازین  موسسه شهرکتاب داشتم و نیز تجربه‌ی مدیریت شهرکتاب هنر و ادبیات، نخستین فروشگاه این موسسه در سال‌های ٧۵-٧٧، به شهر کتاب نگاهی ایده‌آلیستی داشتم و هرگز نخواستم هویت ذاتیِ آن تغییر کند و تمام این سال‌ها خواستم به همان شیوه اداره کنم و ادامه دهم و از ابتدا اعتقاد داشتم در کتاب‌فروشی کتاب‌های کنکوری و کمک درسی و اجناس فانتزی نفروشیم و بیشتر کتاب‌هایمان عمومی بود. پس این کتابفروشی بیشتر بر مبنای کتاب اداره شده، درحالی‌که سود کتاب فقط 25 تا 30 درصد است. 
کیان‌افراز با اشاره به اینکه شاید تا چند سال پیش ممکن بود، کتابفروشی بتواند با وجود هزینه‌های مربوط به اجاره، هزینه‌های جاری، دارایی، بیمه، شارژ، برق و... به کار خود ادامه دهد، توضیح داد: در سال‌های اخیر شرایط خیلی سخت شده و حدود دوسالی است که موسسه شهرکتاب از من خواسته بود دکور این کتابفروشی را به‌روز کنم. تابستان سال گذشته در حد توان دیوارها، قفسه، سردر و... را به‌روز کردم –موسسه شهر کتاب همه‌ی هزینه‌های تاسیس، بازسازی و اداره را بر عهده مدیر می‌گذارد-، اما بیش از این در توانم نبود، می‌خواستم بمانم و کار کنم، اما موسسه شهر کتاب در نظر داشت شاید افراد دیگر بیایند و بتوانند بیشتر هزینه کنند و بهتر فعالیت کنند.
به گفته مدیر شهرکتاب فدک با وجود تمام مشکلات او برای ادامه فعالیت سال گذشته برای یکسال دیگر با شهر کتاب قرارداد بست، که آخرین تلاش‌هایش را کند، اما از آنجا که شهرکتاب فدک منطقه‌ای مسکونی است و در نزدیکی‌اش دو کتابفروشی بزرگ و چندین طبقه دارد، کتابفروشی محلی محسوب می‌شود، به همین دلیل با توجه به شرایط اقتصادی موجود، تامین هزینه‌های کارکنان، اجاره و ... دشوار خواهد بود، چنین شد که این مدیر کتابفروشی تصمیم به حراج تمام کالاهای آن گرفت و قرار است شهر کتاب فدک تا پایان دی‌ماه تعطیل شود و شاید دوباره شخص دیگری بازگشایی کند.
کیان‌افراز علاوه بر مدیریت این کتابفروشی، مدیر انتشارات افراز، عضو هیات مدیره انجمن صنفی زنان ناشر و همچنین نایب رئیس کمیسیون شکایات این دوره اتحادیه ناشران و کتابفروشان است و نیز پژوهش و تألیف چندین کتاب ازجمله جادوی صحنه زندگی تئاتری زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی و... را در کارنامه خود دارد، او گفت: البته مشغله و این مسئولیت‌ها بی‌تاثیر نبوده است چه در اداره و چه در تصمیم، اما دلیل اصلی شرایط موجود حاکم بر جامعه، شرایط اقتصادی، فروش پایین و هزینه‌هایی که به کتابفروشی تحمیل می‌شود، این عدم توازن، و دیگر مسایلی که در بالا و ادامه خواهم گفت و با نظر موسسه مجبور به تعطیلی و تحویل هستم. 
من ناشر هزار عنوان کتاب هستم؛ مشکل تامین کتاب مطرح نیست. بدون حمایت و با این فروش پایین کتاب نمی‌توان یک مجموعه به این شکل را در شرایط اقتصادی فعلی سرپا نگه داشت. 
یکی از مشکلات اساسی که موجب رکود کار شهرکتاب فدک شد، فرهنگسرایی بود که جنب این کتابفروشی فعالیت می‌کرد و گیشه و بوفه‌ی سینمای خود را کنار در اصلی کتابفروشی به شکلی نصب کرد که موجب شد ورودی اصلی کور شود و باعث کمتر دیده شدن شهرکتاب فدک شد. کیان‌افراز در این باره توضیح داد: در ابتدای کار این فروشگاه دو در داشت، یک درش که رو به فرهنگسرا بود را همان اوایل کار کامل گچ گرفتند و شد گیشه سینما و چند سال بعد هم در دیگرش که در اصلی و وردی‌اش است را با ساخت بوفه‌ای برای فرهنگسرا کامل کور کردند، یعنی درست کنار در اصلی و راهروی ورودی کتابفروشی به‌شکلی نصب کردند که موجب شد ورودی اصلی کور شود، بعد همان موقع درخواست کردم تا این بوفه را جابجا کنند، فرهنگسرا موافقت نکرد و چون هر دو سه سال یک‌بار مدیریتش عوض می‌شود و در ابتدای کار احساس مالکیت دارند و با کلی ماجرا و وقت و جلسه و ارایه قرارداد اجاره شهرکتاب، به ظاهر متقاعد می‌شوند، به همین دلیل هم کسی اقدامی در این راستا انجام نداده است. بوفه در این رابطه تاثیر منفی زیادی داشت. خواستم در ورودی را جابجا کنم و به پیاده‌رو منتقل کنم شهرداری باید موافقت می‌کرد و باقی ماجرا این کتابفروشی ویترین ندارد و سمت خیابان پنجره‌هایش شیشه‌های تمام سبز رنگی دارد که از بیرون هیچ دیدی به داخل فروشگاه ندارد خواستم عوض کنم فرهنگسرا اجازه نداد و گفت اینجا جنب فرهنگسرا هست باید همه یک شکل و شبیه هم باشند و سمت دیگرش هم که رو به فرهنگسراست را شش هفت سال پیش بستند و سرتاسر جلوی شیشه‌هایش هم ساختمانی ساختند و ناهارخوری‌اش کردند و کامل دورتادور اینجا کور و محصور شد. از طرفی دیگر اگر ماهی هزینه‌ی شارژشان را دو روز دیرتر پرداخت می‌کردیم فی‌الفور برق شهرکتاب را قطع می‌کردند و تا پرداخت نمی‌کردیم وصل نمی‌کردند. همه‌ی این‌ها یک‌طرف، در همین فرهنگسرا تقریبا همه‌ی سال نمایشگاه کتاب پنجاه درصدی برپاست!
به‌‌همین دلیل برای نجات این کتابفروشی باید کارهای اساسی انجام شود.
کیان‌افراز با اشاره به اینکه سال‌ها با کمک گرفتن از نشر افراز توانسته این کتابفروشی را سرپا و باز نگه دارد، توضیح داد: به‌هرحال اینجا چند سال اول خوب بود، خودش خودش را اداره می‌کرد ولی بعد از این مسایل واقعن تحت تاثیر قرار گرفت و در این سال‌ها مشکلات زیادی برای سرپا نگه‌ داشتن اینجا داشتم، اما با پشتوانه و تزریق سرمایه توسط نشر افراز به این کتابفروشی، ماندم، ولی امروز دیگر با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و شرایط اقتصادی موجود برایم ممکن نیست و امکان ندارد که این کتابفروشی با این شرایط بتواند ادامه حیات
داشته باشد.
 
لینک‌هایی در مورد این خبر: