... نباید اصراری به برگزار نمایشگاه کتاب داشت / راه‌اندازی کتاب‌فروشی آنلاین افراز

اعظم کیان‌افراز معتقد است در این وضعیت نامساعد نباید اصراری به برگزاری نمایشگاه کتاب داشت و اولویت سلامت مردم است.
...  نباید اصراری به برگزار نمایشگاه کتاب داشت / راه‌اندازی کتاب‌فروشی آنلاین افراز

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: اعظم کیان‌افراز مدیر انتشارات افراز، با این توضیح که از اسفندماه سال قبل تمام فعالیت‌های انتشارات به حالت نیمه تعطیل درآمده است به هنرآنلاین گفت: هر ساله کتاب‌های زیادی برای دی و بهمن ماه تولید می‌شود تا به نمایشگاه کتاب برسند. امسال همین روند تولید انبوه را داشتیم ولی با اتفاقات پیش آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا کتاب‌ها در چاپ‌خانه ماند.

او با بیان این‌که ارتباط ما با مخاطب به صورت آنلاین حفظ شده، ادامه داد: ترجیح دادیم مشتریان کمتر در بیرون از خانه حضور پیدا کند و اصرار داشتیم اگر قصد خرید دارند آنلاین این کار را انجام دهند. در همین راستا پیج کتاب‌فروشی افراز را راه‌اندازی کردیم که دی ماه سال قبل جمع و تحویل داده شد. به هر حال ایام تعطیلات فرصت مناسبی برای مطالعه و کتاب‌خوانی ایجاد کرد و ما هم بحث خرید آنلاین را تقویت کردیم تا مسئله تردد حل شود.

کیان‌افراز با این توضیح که اپلیکیشنی داریم که کتاب‌ها به صورت ایبوک، کاغذی و صوتی در آن ارائه می‌شود و قابل خرید است، افزود: این روند در فضای اینستاگرام و سایت هم دنبال می‌شود. شرایط و اوضاع به گونه‌ای پیش می‌رود که لازم است برنامه‌ها را آنلاین پیش ببریم و برای ادامه حیات باید به فکر این راه‌ها بود.

او با بیان این‌که بعید می‌دانم در این شرایط نمایشگاه کتاب برگزار شود، تصریح کرد: به نظرم در این وضعیت نامساعد نباید اصراری به برگزاری داشت. اولویت سلامت مردم است. نمایشگاه محل پر رفت‌وآمدی است و میهمان خارجی دارد. باید ببینیم در نیمه دوم سال چه پیش می‌آید.

کیان‌افراز با این توضیح که همه اصناف تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفتند و آسیب جدی دیدند، اضافه‌کرد: صنف ناشران، کتاب‌فروشان و مراکز پخش بیشتر از همه متضرر شدند؛ چون کتاب خریدن در اولویت نیست و هیچ وقت نبوده است. همه هزینه‌ها سرجای خود است از اجاره کتاب‌فروشی، اجاره دفاتر نشر، هزینه‌های جاری و حقوق پرسنل. دو ماه است که شاهد تعطیلی هستیم و اگر هم درها به روی مخاطبان گشوده شوند بعید می‌دانم جبران این دو ماه شود. بسیار سخت است بدون حمایت ادامه داد و کار کرد. البته تمام رسته‌های حوزه فرهنگ و هنر این شرایط را دارند. فقط بحث کتاب نیست مثلا تئاتر هم خیلی مسئله دارد، اجرایی در کار نبوده و درآمدی نداشته است. حمایت از حوزه فرهنگ و هنر شاید باید بیشتر از اصناف دیگر باشد.

 

لینک خبر:  https://bit.ly/2W5FwJs