اعظم کیان افراز در گفت‌وگو با ایسنا: «بودجه کلانی» که می‌تواند ناشران را از بحران نجات دهد

اعظم کیان افراز مدیر انتشارات افراز در گفت‌وگو با ایسنا، از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در شرایط فعلی می‌گوید.
اعظم کیان افراز در گفت‌وگو با ایسنا: «بودجه کلانی» که می‌تواند ناشران را از بحران نجات دهد

 

«بودجه کلانی» که می‌تواند ناشران را از بحران نجات دهد
 
اعظم کیان‌افراز، مدیر انتشارات افراز نیز درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در شرایط فعلی می‌گوید: در آبان‌ماه هستیم و تقریبا هفت، هشت ماه از زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گذشته است و در حقیقت چهار، پنج ماه بیشتر به زمان معمول نمایشگاه بعدی نمانده است. اما ما فقط اخبار را می‌شنویم که قرار است نمایشگاه مجازی برگزار شود و هنوز هیچ فراخوانی برای ثبت‌نام اعلام نشده که بدانیم اصلا سازوکار برگزاری این نمایشگاه به چه صورت است. به هر حال هیچ وقت نمایشگاه مجازی نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه فیزیکی باشد.
 
او ادامه می‌دهد: وقتی برای اولین‌بار اعلام شد که قرار است نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شود، خیلی با آن موافق نبودم ولی وقتی می‌بینیم که کرونا فعلا با ما هست و یک جور باید با آن کنار بیاییم و زندگی و کارمان را براساس این «پدیده» بچینیم، چاره‌ای نیست. متاسفانه ناشران خیلی به نمایشگاه وابسته‌اند. می‌شود گفت که صنعت نشر ایران به نمایشگاه کتاب تهران و آن نقدینگی‌ای که در آن ایام به صنعت نشر تزریق می‌شود وابسته شده و حیات صنعت نشر به آن وابسته است. در همه جای دنیا نمایشگاه کتاب، فروشگاه نیست اما در ایران به این صورت است. همه چیز جدید و به‌روز شده، تیراژهای پنج‌هزارتایی ۵۰۰تایی و چاپ‌ها جدید و هزینه‌ها چندبرابر شده اما متاسفانه پخش و فروش کتاب به همان شیوه سنتی است.
 
این ناشر می‌گوید: ناشران امسال هم مثل هر سال تولیدات زیادی داشتند اما نمایشگاه کتاب تهران برگزار نشد. حتی ما از طرف اتحادیه پیشنهاد دادیم تا بودجه‌ای که صرف برگزاری نمایشگاه می‌شد از ناشران کتاب خریده و کتابخانه‌های عمومی تجهیز شود. اما هیچ پاسخی دریافت نکردیم در حالی که کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف از ما درخواست کتاب دارند و این یعنی آن‌ها به‌روز نیستند و به کتاب نیاز دارند.
 
او که معتقد است ناشران آسیب زیادی از وضعیت کرونایی دیده‌اند می‌افزاید: ناشران توقع حمایت از دولت دارند که خرید کتاب یکی از راه‌های آن است.
 
اعظم کیان‌افراز با بیان این‌که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب باید زیرساخت‌های لازم اینترنتی را داشته باشد می‌گوید: خبرش می‌آید اما هنوز اعلام عمومی نشده که بدانیم راهکارش چیست. اما خرید کتاب توسط دولت می‌تواند به موازات نمایشگاه هم باشد. بودجه کلانی که هرساله صرف برگزاری نمایشگاه‌های استانی و بین‌المللی کتاب می‌شد می‌تواند ناشران را از این بحران نجات دهد تا آن‌ها بتوانند مثل سابق کتاب تولید کنند.
 
او همچنین با اشاره به آسیب‌های جدی‌ای که در دوران کرونایی به نشرش وارد شده بیان می‌کند: ما همیشه با دست پر به نمایشگاه می‌رفتیم و چون اعلام شد که نمایشگاه برگزار می‌شود از آذرماه شروع به تولید و چاپ کردیم اما عناوین زیادی کتاب تا اواسط اردیبهشت‌ماه روی دست‌مان مانده بود و یک دفعه نمی‌شد آن‌ها را وارد بازار کتاب کرد و به مرور و کم‌کم وارد بازار کتاب کردیم. همچنان اما منتظریم که یک اتفاق اساسی بیفتد چون برای کتاب‌هایی که وارد بازار کردیم هم مراکز پخش به ما چک یک‌ساله داده‌اند و اوضاع به سختی اداره می‌شود. هرچند که نمایشگاه مجازی می‌توانست در هفته کتاب برگزار شود اما نشد. امیدوارم اگر قرار هست نمایشگاهی برگزار شود، هرچه سریع‌تر برگزار شود تا ما بتوانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم؛ برای تولید و تعهداتی که به نویسندگان داریم. ما این چندماه اصلا از نویسندگان پذیرش نداشتیم.
 
با این همه آیا وضعیت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران داخلی باز هم در هاله‌ای از ابهام خواهند ماند یا به انتظار آن‌ها پایان داده خواهد شد؟ آیا نمایشگاه مجازی به ناشران ایرانی هم امکان حضور خواهد داد یا تعلل در حمایت از آن‌ها با وجود سخت‌تر شدن شرایط ادامه خواهد یافت؟ علاوه بر این آیا در صورت برگزاری، نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند انتظارهای ناشران و کتاب‌دوستان را محقق کند یا بحران در صنعت نشر کشور ادامه خواهد داشت و به قولی ناشران یکی‌یکی از پا می‌افتند؟
 
انتظار می‌رود حالا پس از دعوت از نمایندگان ناشران و موزعان کتاب‌های خارجی برای نمایشگاه مجازی، تکلیف وضعیت حضور ناشران ایرانی در این نمایشگاه و جزئیات چگونگی برگزاری آن هرچه زودتر روشن شود.  
 
پی‌نوشت: گفت‌وگو با ناشران در این گزارش پیش از اعلام خبر «دعوت از نمایندگان ناشران و موزعان کتاب‌های خارجی برای نمایشگاه مجازی» انجام شده است.
 
لینک خبر در خبرگزاری ایسنا:  https://bre.is/C6TRqTMM