نگاهی به «مجموعه کامل اشعار شاپور بنیاد» و دیگر پرفروش‌های افراز در نخستین نمایشگاه مجازی

انتشار شعرهای شاپور بنیاد به‌صورت یکجا و کامل اتفاق مهمی است که حالا با مورد استقبال قرارگرفتنش، نشان می‌دهد مخاطبان شعر فارسی نیز قدر این اتفاق مهم را دانسته‌اند.
نگاهی به «مجموعه کامل اشعار شاپور بنیاد» و دیگر پرفروش‌های  افراز در نخستین نمایشگاه مجازی

 

روزنامه جام جم / گروه فرهنگ و هنر

انتشارات افراز، فهرستی از پرفروش‌ترین کتاب‌های خود را در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران منتشر کرده است. این انتشارات که بیشتر به ادبیات نمایشی و آثار تخصصی سینما و تئاتر شناخته می‌شود، چند سالی است در انتشار شعر و ادبیات داستانی هم فعال‌‌تر شده است تا آن‌جا که حالا در فهرست پرفروش‌هایش، علاوه بر نمایشنامه‌ها و کتاب‌های سینمایی، دو کتاب شعر نیز دیده می‌شود؛ کتاب «مجموعه کامل شعرهای شاپور بنیاد» و کتاب شعر «تراکم» صابر محمدی. شاپور بنیاد از شاعران برجسته دهه۴۰و۵۰ است که پیش از این، کتاب‌هایش در انتشارات نوید شیراز منتشر می‌شد و حالا افراز در ادامه‌ی انتشار مجموعه‌ی کامل شعرهای یک شاعر، شعرهای او را در یک مجلد منتشر کرده و به عبارت دیگر در سال پایانی قرن، کتاب مجموعه شعرهای یکی از مهم‌ترین شاعران معاصر منتشر شده است. افراز پیش از این، از مجموعه شعرهای کامل یک شاعر، کتاب‌های هوشنگ چانگی، قاسم آهنین‌جان و هرمز علی‌پور را نیز منتشر کرده بود. کتاب شاپور بنیاد در ۴۸۵صفحه و با قیمت ۱۲۰هزار تومان این روزها از سایت انتشارات قابل تهیه است.
 انتشار شعرهای او به‌صورت یکجا و کامل اتفاق مهمی است که حالا با مورد استقبال قرارگرفتنش، نشان می‌دهد مخاطبان شعر فارسی نیز قدر این اتفاق مهم را دانسته‌اند.
نخستین کتاب شعر شاپور بنیاد، در آخرین سال دهه‌ی چهل با نام «خطبه‌ای در هجرت و چند شعر دیگر» منتشر شد. او در دهه پنجاه نیز کتاب شعر «چند شعر در وادی کتاب عشق و چشم» را منتشر کرد.
سال ۱۳۶۳ بود که سومین کتاب شعرش را منتشر کرد؛ کتابی که «سونات نیلوفر» نام داشت و بسیار مورد توجه قرار گرفت. از جمله اینکه سیمین دانشور درباره‌اش نوشت: «سونات نیلوفر جهان عجیبی است که در این تراکم بازار شعر هنوز هم جای توجه دارد. جهانی کروی که استحاله‌ای است از عشق، نیلوفر و سایه؛ پر از تحرک در لفافه لطیف تغزل و خارج از زبان‌بازی‌های دست‌نیافتنی». پس از آن، کتاب‌های شعر بنیاد در شهر خودش شیراز منتشر شد؛ در انتشارات «نوید شیراز» که او خود در آن دبیر مجموعه‌ای با عنوان «حلقه نیلوفری» بود. «مرگ - تابلو»، «قصیده آهو»، «سوئیت ایرانی و سونات نیلوفر»، و «از مرجان و اریدیس» عنوان این کتاب‌ها بود.
 در این میان، انتشارات نیم‌نگاه نیز کتاب شعر «قطعات» را از او منتشر کرد. بنیاد، دوازدهم بهمن ماه ۱۳۷۸ در شیراز درگذشت و سیمین دانشور طی پیامی درباره‌ی او چنین نوشت: «روزنامه‌ها تیتر زدند «شاپور بنیاد شاعر معاصر در گذشت» و من یادم افتاد به مردی با موهای جوگندمی رو به سفید، سبیل پر پشت که در چند جلسه ادبی دورادور دیده بودمش. دوست داشتم نزدیکش شوم و سر صحبت را باز کنم، اما هر بار فرصت از دست رفت. پس از فوت بنیاد کتاب‌های مختلفش را به دست آوردم و شروع کردم به خواندن، حتی سعی کردم سلیقه‌اش را در گرد آوری و انتخاب کتاب حلقه نیلوفری در انتشارات نوید از نظر دور نکنم. اما مکمل همه اینها کتابی بود به نام سونات نیلوفر که تابستان سال ۸۱ توسط دوست گرانقدر فواد نظیری به دستم رسید.»
 سپس او به این کتاب شعر پرداخت و نوشت: «گریزهای بینامتنی که به صورت مستتر در لابه‌لای اثرش پنهان شده‌اند به استادی تمام اجرا می‌شوند و این‌گونه نمونه‌ها زیادند. لحن تغزل در سونات نیلوفر حسرت‌بار است. به‌گونه‌ای که مخاطب باید همیشه در وحشت رسیدن سایه که سفیر تاریکی ا‌ست باشد. اما حرکت خوشبینانه شعر که به صورت تمام منطقی اجرا می شود نیز قابل تامل است».
دیگر کتاب شعری که انتشارات افراز  آن را یکی از پرفروش‌های خود عنوان کرده، کتاب شعر «تراکم» صابر محمدی است.
شعرهای این کتاب مربوط به سروده‌های سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ شاعر هستند. کتاب ۷۰صفحه دارد و به قیمت ۲۵هزار تومان منتشر شده.
دیگر کتاب‌هایی که افراز از آنها به عنوان پرفروش‌های خود یاد کرده، این‌هاست:
✔️ «زمانی که یک اثر هنری بودم» اریک امانویل اشمیت [که حالا به چاپ هجدهم هم رسیده است]،
✔️ «غذا، دما، عشق» الیزابت گیلبرت،
✔️ «تلفن همراه» استیفن کینگ،
✔️ «هر آنچه دوست داری از دست خواهی داد» استیفن کینگ،
✔️ «آخرین انار دنیا» بختیار علی،
✔️ «حرفه بازیگری از الف تا ی» کاترین میفیلد،
✔️ «ده فرزندِ هرگز نداشته خانم مینگ» اریک امانوئل اشمیت،
✔️ «خیابان بوتیک‌های خاموش» پاتریک مودیانو،
✔️ «راهنمای علمی نمایشنامه‌نویسی» نوئل گریگ،
✔️ «راهنمای کامل ساخت فیلم کوتاه» کلیفورد تورلو،
✔️ «خشکسالی و دروغ» محمد یعقوبی،
✔️ «کاشف رویا» جمشید ملک‌پور،
✔️ «چهره‌ای آشنا» اندرو بیس،
✔️ «کله‌پوک‌ها» نیل سایمون،
✔️ «مرد بالشی» مارتین مک‌دونا
✔️ و «بعضی‌ها هیچ‌وقت نمی‌فهمن» کورت توخولسکی.
 
لینک خبر در وب‌سایت روزنامه جام جم:  https://bre.is/dVzMwRVY