پرفروش‌های انتشارات افراز در بهار ۹۷

خبرگزاری مهر در گزارشی تفصیلی به پرفروش‌های بازار کتاب ایران در فصل بهار پرداخته است.
پرفروش‌های انتشارات افراز در بهار ۹۷

پرفروش‌های انتشارات افراز در بهار ۹۷

خبرگزاری مهر در گزارشی تفصیلی به پرفروش‌های بازار کتاب ایران در فصل بهار پرداخته است. در ابتدای این گزارش، درباره‌ی وضعیت اقتصادی حاکم بر بازار کتاب آمده است:

 

اوضاع اقتصادی نگران‌کننده است؛ اخبار متناقض درباره واردات و قیمت کاغذ کماکان شنیده می‌شود و تعطیلی حداقل ۳ فروشگاه کتاب در ماه‌های جاری، بازار نحیف کتاب در ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. فصل بهار سپری شده است و در اولین روزهای تابستانی داغ که وضعیت اقتصادی در آن هرگز قابل‌پیش‌بینی نیست؛ کتابفروشی‌ها و مراکز چاپ و نشر کتاب در تهران روزگار خوشی ندارند.  تیراژ کتاب‌ها به رقم غیرقابل‌باور ۱۰۰ نسخه در یک چاپ رسیده است؛ قیمت‌ها افزایش یافته است و چاپ‌های قدیمی بعضا با برچسب‌ قیمت‌هایی جدید روانه کتابفروشی‌ها شده‌اند؛ شاید مرهمی بر زخم بی‌بهبود نشر کتاب در ایران. نام‌ها اما همچنان خوب می‌فروشند که در فضای هیجان‌زده اجتماعی و فرهنگی امروز، پرچمداران راه سلبریتی‌ها هستند.مطالعه در مورد پرفروش‌های فصل‌های مختلف نشان می‌دهد که جدا از نام ناشر، اگر کتاب یا نویسنده و مترجمی تبدیل به برند و ویترین بشوند، در فصل‌های بعدی هم در فهرست پرفروش‌های یک ناشر قرار خواهند گرفت.حالا دیگر به نظر می‌رسد شروع فصلی خاص و عاملی مانند زمان شروع دانشگاه‌ها و مدارس تاثیر چندانی در پرفروش‌شدن آثار ادبی و دیگر ژانرهای کتاب ندارند. تحولات سیاسی نیز ممکن است در یک فصل موجب استقبال از یک عنوان بشوند، اما امکان فروکش کردن موج توجه به چنین کتاب‌هایی در فصل‌های بعدی،‌ زیاد است. گزارش پیش‌رو، روایتی از پرفروش‌ترین کتاب‌های فصل بهار ۲۰ انتشارات مختلف است.با ذکر این نکته که طبیعی استکه کتاب‌های پرفروش ناشرانی که در این گزارش از آن‌ها صحبت می‌شود، بیشترین فروش خود را به طور مشخص در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشته‌اند و به نوعی ویترین این ناشران محسوب می‌شوند و مخاطبانی که به نمایشگاه یا کتابفروشی می‌روند، در جست‌وجوی این عناوین هستند.

این گزارش در ادامه به آمار فروش ۲۰ ناشر بزرگ کشور اشاره داشته است، از جمله درباره‌ی کارنامه‌ی انتشارات افراز در فصل بهار نوشته است:

بین کتاب‌های انتشارات افراز که بیشتر به عنوان یک ناشر ادبیات نمایشی شناخته می‌شود، کتاب‌های «دیالوگ» اثر رابرت مک‌کی با ترجمه مهتاب صفدری، «سیاره آقای سملر» نوشته سال بلو با ترجمه منصوره وحدتی، «مامورهای اعدام» نوشته مارتین مک‌دونا در مقام اول تا سوم قرار دارند. در رتبه بعدی، کتابی از اریک امانوئل اشمیت قرار دارد؛ «زمانی که یک اثر هنری بودم» با ترجمه مشترک فرامرز ویسی و آسیه حیدری.  کتاب «هنرمندی ازجهان شناور»  نوشته کازوئو ایشیگورو با ترجمه یاسین محمدی، «فرهنگ موسیقی بختیاری» نوشته سریا داوودی حموله، نمایشنامه «مرد بالشی» اثر مارتین مک‌دونا با ترجمه زهرا جواهری، «کله‌پوک‌ها» از نیل سایمون با بازگردانی شهرام زرگر، «مده‌آ» نوشته اوریپید با ترجمه امیرحسن ندایی، «هیچستان» نوشته یاسمینا رضا با ترجمه بردیا تابع، «موسیو ابراهیم و گل‌های قرآن» نوشته دیگری از اریک امانوئل اشمیت با ترجمه علیرضا کوشک جلالی، «همچون در یک آینه» نوشته پرویز جاهد و «معماری نمایشنامه» نوشته دیوید لتوین با ترجمه پدرام لعل‌بخش دیگر پرفروش‌های این ناشر در بهار امسال هستند.