اعظم کیان افراز مدیر انتشارات افراز در گفت و گو با خبرنگار خبر گزاری کتاب ایران ایبنا

اعظم کیان افراز مدیر انتشارات افراز در گفت و گو با خبرنگار خبر گزاری کتاب ایران ایبنا
اعظم کیان افراز مدیر انتشارات افراز در گفت و گو با خبرنگار خبر گزاری کتاب ایران ایبنا

 درباره وضعیت نشر با توجه به نوسانات قیمت کاغذ گفت: متاسفانه در شرایط بحرانی و وانفسای نشر کتاب نه تنها جامعه نشر بلکه اصناف وابسته از‌جمله لیتوگراف‌ها، صحافان که جمعیتی بالغ بر 20 هزار نفر می‌شوند نیز صدمه می‌بینند.
 
این ناشر با اشاره به افزایش غیرمنطقی قیمت کاغذ ادامه داد: کاغذ از ملزومات اصلی تولید کتاب به حساب می‌آید و این افزایش قیمت وحشتناک است.

کیان‌افراز بر لزوم حمایت از ناشران تاکید کرد تا کتاب به قیمت مناسب تولید شود و به دست مخاطب برسد. مدیر مسئول انتشارات افراز در ادامه دو عامل عملکرد ضعیف دولت‌های نهم و دهم در عرصه فرهنگ و همچنین ظهور نشر دیجیتال و چاپ نسخه الکترونیکی در کوتاه‌‌ترین زمان را در بی‌اعتمادی مخاطب و وضعیت نامناسب نشر مهم و موثر ارزیابی کرد و تاکید کرد که این وضعیت روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است.

وی گفت: وقتی با نوسان قیمت کاغذ رو‌به‌رو هستیم، تولید‌کننده نیز برای تعیین نهایی کتاب نیز با مشکل مواجه می‌شود؛ بنابراین مشخص نیست که عاقبت صنعت ورشکسته نشر به کجا می‌رسد.
 
عضو جامعه نشر ایران افزود: واقعیت این است که نشر در اوج بحران قرار دارد؛ بنابراین هرکس که در حوزه فرهنگ مسئولیت یا دغدغه دارد باید برای این مساله به فکر چاره باشد.   
 
افراز با اشاره به دوران درخشان نشر در دولت‌های هفتم و هشتم ادامه داد: زمانی که جمعیت ایران نصف جمعیت فعلی بود، کتاب با شمارگان پنج‌هزار نسخه منتشر می‌شد، علاوه براین معتقدم در صورتی که سیاست‌های دولت‌های نهم  و دهم ادامه پیدا می‌کرد، به وضعیت فعلی نمی‌رسیدم. البته تعدد صدور مجوز فعالیت در حوزه نشر هم در ایجاد شرایط فعلی بی‌تاثیر نیست و در صورتی که این وضعیت بهبود پیدا نکند، حداقل باید با نشر کاغذی خداحافظی کرد.