زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به تعویق افتاد

شهرنوشت، رئوف عاشوری: بنا به خواست بسیاری از ناشران و در راستای پیشگیری از گسترش پدیده کرونا، رویداد سالانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به بعد از ماه رمضان موکول شد.
زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به تعویق افتاد
 
 
 به گزارش روابط عمومی انتشارات افراز، به نقل از خبرگزاری شهرنوشت، با شیوع ویروس کرونا در تهران و تعویق بسیاری از رویدادهای فرهنگی و تعطیلی مراکز هنری، کتاب‌فروشی‌ها هم از رونق افتاده‌اند. شهر خلوت‌تر شده و بسیاری بنا به رعایت اصول پیشگیری در خانه مانده‌اند. البته بماند این‌که شاید خود این خانه‌نشینی‌ها فرصتی باشد برای کتاب‌خوانی و تحمل‌پذیر کردن وضعیت. اما از آن‌سو نیز آخر سال است و برای انتشارات، وقتِ برنامه‌ چیدن برای نمایشگاه کتاب سالانه در اردی‌بهشت. با این تفاوت که امسال در وضعیت ویژه‌‌ای هستیم و اگر این شرایط ادامه داشته باشد، گرد آمدن آن‌همه آدم در مصلی شاید چندان خردمندانه به نظر نرسد. خاصه این‌که دیروز نمایشگاه کتاب بولونیا نیز در واکنش به اپیدمی کرونا در ایتالیا اعلام کرد تاریخ برگزاری‌اش را به تاخیر انداخته است. با این مقدمه و بنا به خواست اغلب ناشران در چند روز گذشته، امروز بالاخره خبر رسید که با مصوبه شورای سیاست‌گذاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، زمان این رویداد به بعد از ماه رمضان موکول شده است.
 
نمایشگاه کتاب 99، بعد از ماه رمضان
 ایوب دهقانکار، دبیر شورای سیاست‌گزاری و سخنگوی این دوره در این باره گفت: با لحاظ شرایط فعلی جامعه، شورای سیاست‎گذاری تاریخ ۲۶ فروردین ۹۹ را برای اجرای بهینه نمایشگاه کتاب مناسب ندانست و براساس مصوبه شورا، زمان برپایی سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شد. 
او هم‌چنین اضافه کرد: با در نظر گرفتن مختصات نمایشگاه کتاب تهران، جمعیت میلیونی بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان، حضور ناشران و مهمانان خارجی و  توجه به این اصل که هدف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپایی این نمایشگاه در فضایی به‌دور از هرگونه نگرانی و کمک به توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و رونق کتابخوانی در جامعه است، برگزاری آن در ابتدای سال جدید برای دستیابی به اهداف ازپیش‌تعیین‌شده مناسب نیست. شورای سیاست‌گذاری در جلسات آتی در این‌باره تصمیم‌گیری خواهد کرد.
 
حمایت ناشران از تاخیر در برگزاری نمایشگاه
اعظم کیان‌افراز، مدیر انتشارات افراز تغییر زمان برگزاری نمایشگاه کتاب سال ۹۹ را یک تصمیم درست برشمرد و خواستار این رویه در نظام آموزشی کشور نیز شد. 
باید پیش از آن‌که این بحران تسری پیدا کند از آن پیشگیری کرد. تنها راه پیشگیری هم در این است که بنشینیم در خانه و حتی‌الامکان به بیرون نرویم. ما کتاب‌های بسیاری برای نمایشگاه آماده کرده بودیم، اما جان مردم از هرچیزی مهم‌تر است. چه ما و چه نهادهای برگزارکننده در این‌باره مسئولیم. خوشبختانه بیشتر کتابفروشی‌ها سایت فروش انلاین هم دارند و در این شرایط بحرانی کتابفروشان و ناشران بسیار در معرض آسیب هستند، برای حمایتشان بهترین کار این است که مخاطبان ازطریق مراجعه به سایت کتابفروشی‌ها کتاب را تهیه کنند، تا بتوانند سر پا بمانند. نشر افراز یک اپلیکیشن هم در اختیار کتاب‌خوانان قرار داده که آن‌ها می‌توانند به صورت ای‌بوک کتاب‌ها را تهیه کنند و دیگر چندان نیازی به مراجعه‌ی حضوری وجود ندارد. در غیر این صورت نیز، از طریق همین اپلیکیشن و سایت امکان ارسال پستی کتاب هم‌چنان ممکن است. این روزها فرصت خوبی است برای ما که در خانه کتاب بخوانیم. اعتقاد دارم تا وقتی که شیوع کرونا ادامه دارد، نه فقط مدارس و نمایشگاه، که همه‌چیز باید تعطیل شود و به تعویق اندازیم.
 
علیرضا رئیس دانایی و محمدعلی جعفریه، مدیران نشر نگاه و ثالث نیز در گفتگو با شهرنوشت،‌ برگزاری نمایشگاه را در چنین شرایطی غیرممکن برشمردند و از تصمیم وزارت ارشاد حمایت کردند. رئیس دانایی با اعلام اینکه انتشارات او با بسته‌ی تخفیفی از سفارش‌های اینترنتی استقبال می‌کند، گفت: تمهیدی اندیشیده‌ایم که به این واسطه علاقه‌مندان نیازی نیست حضوری مراجعه کنند. چون ما کتاب‌ها را برایشان پست می‌کنیم. در شیوه ساز و کار انتشارات هم تغییراتی داده‌ایم. کارمندان‌مان را تا جایی که ممکن بود به خانه فرستادیم تا دورکاری کنند. به نظرم وضعیت بسیار جدی است و باید رعایت کرد.
محمدعلی جعفریه نیز در این باره تصریح کرد: تصمیم درستی است. شرایط برگزاری نمایشگاه در این وضعیت وجود ندارد. با توجه به خواستی که وجود داشت امروز قرار شد تا نمایشگاه به بعد از ماه رمضان موکول شود. امیدوارم که بزودی از این دوره عبور کنیم.
 
لینک خبر:  https://bit.ly/2vlwFtF