گزارش صمت از وضعیت کسب و کارهای هنری بعد از بحران کرونا؛ دخل و خرج فرهنگ و هنر جور می‌شود؟

گزارش صمت از وضعیت کسب و کارهای هنری بعد از بحران کرونا؛ در گفت‌و‌گو با برخی فعالان فرهنگی؛ اعظم کیان‌افراز، رامین صدیقی، بابک چمن‌آرا و...
گزارش صمت از وضعیت کسب و کارهای هنری بعد از بحران کرونا؛ دخل و خرج فرهنگ و هنر جور می‌شود؟
علی نعیمی -  اقتصاد هنر
 
 
به گزارش روابط عمومی انتشارات افراز به نقل از روزنامه صمت؛ در‌حالی‌که شیوع ویروس کرونا در کشور وارد هفته سوم خود می‌شود بسیاری از کسب‌ و کارهای  فرهنگی و هنری در کشور به حالت تعلیق درآمده و به‌نظر می‌رسد شرایط بحرانی تا چند هفته دیگر نیز ادامه داشته باشد.
آنچه این روزها بیش از گذشته برای صاحبان مشاغل مهم است این است که می‌توانند باز هم بازار خود را بهبود ببخشند و به دوران پیش از شیوع ویروس کرونا بازگردند؟
به گزارش خبرنگار صمت، فعالیت‌های فرهنگی و هنری جزو نخستین گروه‌هایی بودند که به‌واسطه‌ی شیوع ویروس کرونا به طور داوطلبانه تعطیل شدند. حتی برخی از هنرمندان در گفت‌وگوها و یادداشت‌هایی بر ضرورت حفظ سلامت شهروندان و اولویت نجات جان انسان‌ها بر اجرای فعالیت‌های خود تاکید داشتند.
در روزهای پایانی سال بسیاری از فعالیت‌ها و کسب و کارها چشم امیدشان به رونق بازار شب عید است. بسیاری از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر در این روزها کسب و کارشان رونق بیشتری دارد. هنرمندان موسیقی با برپایی کنسرت‌های موسیقی و سینماگران با اکران نوروزی و هنرمندان تئاتر با اجرای نمایش‌های ویژه خود به استقبال بهار می‌روند. از سویی کتابفروشی‌ها و مراکز فروش محصولات فرهنگی نیز با فروش کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی که بسیاری از مردم به عنوان عیدی به عزیزانشان می‌دهند بازار پررونقی را تجربه می‌کنند. تصور کنید این همه رونق به یکباره و با یک مهمان مزاحم فروکش کرده و هیچ کدام از این فعالیت‌ها انجام نمی‌شود؟ اهالی فرهنگ و هنر باید چگونه این خسارت‌ها را جبران کنند؟ آیا دولت به کمک کسب و کارهایی که در این مقطع آسیب دیدند می‌آید؟
 
برای تسویه وام‌های بانکی مهلت بدهید
در کنار فعالیت‌های اهالی موسیقی یکی از صنف‌هایی که بیشترین آسیب را از تعطیلی عمومی می‌بیند ناشران و کتابفروشان هستند. در شرایط عادی و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، کتابفروشان با فروش کتاب و محصولات فرهنگی می‌توانستند جبران رکود فصلی را بکنند. با شرایط فعلی این امکان از آنها سلب شده است.
اعظم کیان افراز مدیر انتشارات و کتابفروشی افراز در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه صمت با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تمام اصناف با مشکل روبه‌رو هستند گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های تمامی اصناف تحت تاثیر قرار گرفته است، اما چون صنف ناشران و کتابفروشان همواره جزو صنوفی هستند که بیشتر در معرض آسیب‌های اقتصادی قرار دارند بیشتر از بقیه مشاغل با بحران روبه‌رو می‌شوند. در چنین شرایطی باید فکری اندیشید تا در روزهای پایانی سال که بهترین فصل خرید کتاب و محصولات فرهنگی و عیدی دادن است فعالیت کتابفروشان با مشکل روبه‌رو نشود.
وی در ادامه گفت: پیشنهاد من این است در این روزها که توصیه می‌شود مردم حتی‌المقدور از خانه‌های خود بیرون نیایند و برای جلوگیری از شیوع این ویروس، سازکاری توسط صنف کتابفروشان و ناشران تعریف شود تا به صورت چرخشی کتابفروشی‌ها در ساعت‌های محدودی فروشگاه خودشان را باز کنند و با رعایت تمامی شرایط ایمنی و بهداشتی اقدام به فروش محصولات خود کنند. وی در ادامه گفت: راهکار دیگری که در این شرایط می‌تواند کتابفروشان را از بحران اقتصادی خارج کند رو آوردن به فروش اینترنتی است. بسیاری از ناشران و کتابفروشی‌ها فروشگاه اینترنتی دارند و مردم می‌توانند در این روزها که مجبور هستند در خانه قرنطینه باشند با خرید کتاب به صورت آنلاین اوقات فراغت خود را با خواندن کتاب بگذرانند. وی با اشاره به اینکه بسیاری از اهالی فرهنگ و ناشران و کتابفروشان شرایط سختی را برای امرار زندگی دارند گفت: امیدوارم دولت در این زمینه همراه اصناف باشد. بسیاری از کسب و کارها به‌دلیل بی‌رونقی بازار نمی‌توانند اقساط بانکی وام‌ها، مالیات‌ها و دفاتر مالیاتی، بیمه، عوارض شهرداری، هزینه‌های جاری مثل قبوض برق و آب و... را تسویه کنند. دولت و بانک‌ها باید در این شرایط در کنار مردم باشند و با مهلت‌های چند ماهه اجازه بدهند بعد از پایان یافتن بحران شیوع ویروس کرونا کسب و کارها خودشان را بازیابی کنند. وی در پایان افزود: ضمن اینکه دولت باید به کسب و کارهایی که بیشترین آسیب را از تعطیلی‌ها برده‌اند تسهیلاتی را بدهد تا بتوانند شرایط سخت را پشت سر بگذارند. این روزها، روزهای همدلی و همراهی با مردم است که بیشرین آسیب را دیده‌اند.
 
لغو رویدادهای موسیقایی کار درستی بود
رامین صدیقی ناشر و تهیه‌کننده موسیقی درباره تأثیر کرونا بر فعالیت‌های موسیقی به هنرآنلاین گفت: این بیماری تأثیر زیادی بر روند فعالیت‌های ما گذاشته است. اول از همه این که رویدادهای زنده به‌طور کل لغو شده‌اند. نکته بعدی این که در این مقطع زمانی اصولاً برنامه‌های ضبط زیاد است و شیوع این بیماری مانع ضبط کارها شده است. معمولاً همیشه از اواخر بهمن‌ماه تا اواخر اسفندماه وقت خوبی برای کارهایی است که نیاز به سازهای ارکسترال دارند.
وی ادامه داد: امسال به نسبت سال‌های گذشته جمعیت کمتری برای خریدهای عید نوروز به مراکز فرهنگی مراجعه می‌کنند که همین مسئله باعث می‌شود فروش محصولات ما هم کمتر شود.
صدیقی درباره موافق یا مخالف بودن خود با طرح اجباری لغو رویدادهای موسیقی توضیح داد: این کاری است که باید انجام می‌شد. به نظر من حتی باید زودتر از این‌ها صورت می‌گرفت که کار به اینجا نرسد.
 
به آینده امیدواریم
نامه انجمن صنفی هنرمندان موسیقی به حسن روحانی رئیس‌جمهوری نشان از آن دارد که این اتفاق مبتلا به بقیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیز هست.
بابک چمن‌آرا مدیر انتشارات موسیقی بتهوون در گفت‌وگو با خبرنگار صمت با اشاره به مشکلات پیش آمده می‌گوید: طبیعی است که تمامی مردم از مشکلات به وجود آمده آگاه هستند. من نیز با خودم عهد بستم در این شرایط که اوضاع کشور از لحاظ روحی و هجوم اخبار ناگوار شکننده و آسیب‌پذیر است حرفی از گلایه‌ها و مشکلات نزنم. وی در ادامه گفت: امیدوارم با همدلی مسئولانه همه مردم روزهای سخت مبارزه با این بیماری سپری شود. سازندگی حس خوشایندی است که برای همه حال بهتری را رقم می‌زند و در این روزها تنها باید با روحیه دادن و امید به آینده روزهای سخت را پشت سر بگذاریم.
 
لینک خبر: https://bit.ly/2wtrgkA