انتشارات افراز رمانی دیگر از بختیار علی منتشر کرد. شهر نوازندگان سفید رمانی در ستایش هنر

انتشارات افراز رمانی دیگر از بختیار علی منتشر کرد. شهر نوازندگان سفید
انتشارات افراز رمانی دیگر از بختیار علی منتشر کرد. شهر نوازندگان سفید رمانی در ستایش هنر

انتشارات افراز داستان «شهر نوازندگان سفيد» نوشته بختیار علی ترجمه رضا کریم مجاور را به زودی منتشر می‌کند

‎این کتاب داستان سه موسيقيدان كُرد است كه براي زنده نگه‌داشتن شعر و موسيقي، شروع به سفر به شهرهاي گوناگون مي‌كنند و در اين راه توسط سربازان بعثي اسير مي‌شوند و 

‎این رمان يك رمان نخبه‌گراست و

‎به اعتقاد برخی از صاحبنظران، این اثر برترین اثر ادبی تاریخ ادبیات کرد به شمار می‌رود. موضوع اصلي آن هنر و درون‌مايه‌ي اصلي‌اش ارزش هنر و تلاش براي حفظ آثار هنري است. ساختار غيرخطي این رمان كمك زيادي به كشش و جذابيت داستان مي‌كند. نثر كتاب آن‌قدر شيوا و روان است كه گاهي به شعر مي‌ماند. بختيار علي در قالبي كاملاً متفاوت، تقابل زيبايي و مرگ، فجايع جنگ و تبعات اجتماعي آن را به تصوير مي‌كشد. دالیا سراج الدین دختری عاشق و نمونه‌ي يك زن فداكار است كه در راه يافتن نامزدش تن به هر خفتي مي‌دهد. جسم و روح داليا از آنِ نامزدش باسم جزايري است، اما او براي آگاهي از سرنوشت معشوق‌ بي‌نام‌ونشان‌اش ناچار است از جسم خودش بگذرد تا دست‌كم روح‌اش را  بكر و دست‌نخورده به وي برساند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: من آبم... شما هم روزي آب خواهید شد... آب غير از خروش خودش، زباني براي سخن‌گفتن ندارد... من بادم... شما هم روزي باد خواهید شد... باد هم نمي‌تواند ساده‌تر از صداي خودش سخن بگوید.... انسان باید صداي آب و باد و صداي شب و سنگ و صداي مورچه‌هاي کوچک را بیاموزد... هيچ مورچه‌اي، هيچ بلبلي ساده‌تر از آواز خودش صحبت نمي‌كند... بايد سبكي و سنگيني را كنار بگذاريد... بايد هر صدا و هر آواز و هر حرفي را همان‌گونه كه هست، بپذيريد... بايد همان‌گونه كه معناي موسيقي را ياد مي‌گيريد، موسيقيِ معنا را هم ياد بگيريد... هر چيز معنادار و هر چيز بي‌معنايي، موسيقي خاص خودش را دارد... فهميدن اين نيست كه چيزها به زبان ما آواز بخوانند... همان‌گونه كه هيچ قناري و هیچ بلبلي براي لذت‌بردن ما حنجره‌ش را عوض نمي‌كند و هيچ حكيمي به خاطر ما حكمتش را تغيير نمي‌دهد. هركس بخواهد موسيقيدان شود، بايد زبان دنيا رو بفهمد... موسيقي فهميدن است... اما نه فقط فهميدن چيزهايي كه حرف مي‌زنند و آواز مي‌خوانند و فرياد مي‌كشند، بلكه شنيدن چيزهايي است كه هيچ صدايي ندارند و خاموش هستند... موسيقي سفری جادويي است از آن‌سوی صداها... سفري كه از درون سكوت مي‌گذرد.

‎این کتاب در 650 صفحه و با قیمت ۶۵ هزار تومان  توسط انتشارات افراز منتشر و به بازار کتاب عرضه  شد