لیلا بابایی‌فلاح در گفت‌وگو با هنرآنلاین: تاکیدم در نوشتن بر بُعد روان‌شناسی شخصیت‌هاست

بیشتر قصه‌گویی برایم اهمیت دارد و در تمام آثارم به این موضوع توجه داشتم. حتی رمان "راز کوچه شیروانی" قصه در قصه است. تاکیدم بیشتر بر رفتار و بُعد روان‌کاوی و روان‌شناسی شخصیت‌ها است.
لیلا بابایی‌فلاح در گفت‌وگو با هنرآنلاین: تاکیدم در نوشتن بر بُعد روان‌شناسی شخصیت‌هاست
سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین:
 
لیلا بابایی‌فلاح با این توضیح که کتاب "راز کوچه شیروانی" به‌تازگی از سوی انتشارات افراز منتشر شده است به هنرآنلاین گفت: این رمان نخستین بار سال ۱۳۹۲ توسط نشر آموت نشر یافت. اما برای چاپ مجدد انتشارات را تغییر دادم. در متن هیچ تغییری به‌وجود نیامده و فقط طرح جلد با چاپ قبلی فرق دارد و کاری از علی‌اکبر سراوانی است.
 
او که این رمان را در ژانر معمایی پلیسی نوشته است، افزود: قصه بین سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۸۱ رخ می‌دهد. داستان با عروسی در سال ۸۱ و قتلی که اتفاق افتاده آغاز می‌شود و در هر فصلی دو، سه سال به عقب برمی‌گردیم و با شخصیت‌های داستان آشنا می‌شویم که چرا قتل رخ داده، چه کسی مرتکب آن شده و علت چه بوده است؟ تا این که به سال ۵۶ می‌رسیم و معما حل می‌شود داستان از چه قرار بوده است.
 
بابایی‌فلاح که در دیگر آثارش نیز به موضوعات جنایی و معمایی پرداخته در مورد این انتخاب، اظهارداشت: انتخاب این ژانر ناخودآگاه اتفاق می‌افتاد. بیشتر قصه‌گویی برایم اهمیت دارد و در تمام آثارم به این موضوع توجه داشتم. حتی رمان "راز کوچه شیروانی" قصه در قصه است. تاکیدم بیشتر بر رفتار و بُعد روان‌کاوی و روان‌شناسی شخصیت‌ها است.
 
او با بیان این که چاپ دوم مجموعه داستان "جیرجیرک‌های باغ قوام‌السلطنه" به‌زودی توسط انتشارات افراز روانه بازار کتاب می‌شود، ادامه داد: این مجموعه که امسال به مرحله نهایی جایزه "مهرگان" راه پیدا کرد شامل ۱۰ داستان با موضوعات جنایی است. "باد سرخ جنوب"، "بچه‌ها کجا رفتند؟"، "لایه‌های گوش ونگوگ و لایلا و لولو"، "کولاژ" و "نیمه تاریک" عناوین تعدادی از داستان‌های کتاب هستند.
 
بابایی‌فلاح این روزها مشغول نگارش بخش‌های پایانی رمانی است که سه، چهار سال وقت برده. قصه در سال ۱۳۵۷ می‌گذرد و دو روایت در هم تنیده شدند و ماجراهای مختلفی دارند.
 
هم‌چنین داستان کوتاه او با عنوان "سکوی سنگی" در کتاب "آنتولوژی زنان فارسی‌نویس" منتشر خواهد شد. این اثر که توسط پژند سلیمانی تدوین شده از سوی نشر چارسو منتشر می‌شود و به ۲۲ نویسنده زن اختصاص دارد و از هر نویسنده داستان کوتاهی ارائه شده است.
 
لینک مصاحبه در هنرآنلاین:  https://bre.is/Do6GKzn5