دورگردی از ژان ماری گوستاو لوکلزیو برنده ی نوبل ادبیات منتشر شد

دورگردی از ژان ماری گوستاو لوکلزیو برنده ی نوبل ادبیات منتشر شد
دورگردی از ژان ماری گوستاو لوکلزیو برنده ی نوبل ادبیات منتشر شد
دورگردی از ژان ماری‌گوستاو لوکلزیو برنده‌ی نوبل ادبیات منتشر شد
 
‎به گزارش روابط عمومی انتشارات افراز، این نویسنده‌ی  ساله ۷۷صاحب‌سبک،  فراتر از مرزهای فرانسه،  مطرح است. آثار او به بیش از ۱۶ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.  او از کودکی عاشق نوشتن بود و در ۲۳ سالگی به شهرت رسید و تابه‌حال بیش از ۱۰ جایزه‌ی معتبر جهانی را در کارنامه ادبی خود به ثبت رسانده است که مهم‌ترین آن جایزه نوبل سال ۲۰۰۸ است.
‎نوجوانی، طغیان، تنهایی، فقر، مهاجرت، مواجه انسان و مدرنیته و طبیعت از موضوعات مورد علاقه لوکلزیو است. به طور کلی این نویسنده پرکار در میان بیش از ۵۰ اثر خود با محوریت انسان، نگرانی‌ها، تنهایی‌ها و دشواری‌های زندگی او را با ساختاری ادبی به نمایش می‌گذارد. این محوریت در مجموعه‌ی دورگردی و داستان‌های دیگر که شامل ۱۱ نوول است نمود چشمگیری دارد و به همین علت این اثر برای ترجمه برگزیده شد و فکر می‌کنم بتواند با مخاطب ایرانی ارتباط خوبی برقرار کند.
‎در حقیقت دورگردی و داستان‌های دیگر به درد و وحشت و غم‌های آدم‌هایی می‌پردازد که هر یک به‌نوعی در گریزند. لوکلزیو در خلال این داستان‌های کوتاه ما را وارد جهانی ملهم از حوادث روزمره مثل دزدی، تصادف و فرار می‌کند. ما از خلال این روایت‌ها، با پرسوناژهای ضد قهرمانی زندگی می‌کنیم که از ناکامی‌ها و دشواری‌های زندگی شاکی‌اند بنابراین آن‌ها یا می‌گریزند، یا طغیان می‌کنند. داستان‌ها اغلب در شهرک‌های متوسط‌نشین می‌گذرد و کمبود رنگ‌های روشن در این بلوک‌های سیمانی بر فضای غمبار و ناامیدی سیال روایت می‌افزاید.
‎اولین داستان از یازده داستان این کتاب، یعنی «دورگردی»، برگرفته از واقعیت زندگی مدرن است. شخصیت‌های این داستان منزوی و ضعیف‌اند و امید چندانی در زندگی ندارند. در این روایت ما با سه شخصیت مارتین، تیتی و خانم کت و دامن‌پوش مواجه‌ایم. در ساعات پایانی شب، خیابان‌ها خاکستری و خالی‌اند اما مارتین هیچ تمایلی برای بازگشت به خانه ندارد، خانه‌ای که در چهار دیواری یک آپارتمان غم‌گرفته با آدم‌هایی ناامید، محبوس است. پس وارد باند دوستانش می‌شود، و دور موتورگازی‌ها در شهرک آغاز می‌شود. او کیف دستی خانم کت دامن پوش را می‌رباید و خود در چهارراه بعدی توسط کامیونی له می‌شود.
‎لوکلزیو تقابل تلخی را میان جرم و مجازات نهایی و نامتناسبش به تصویر می‌کشد. او ما را به دنیایی از حوادث می‌کشاند که در آن علاوه بر تراژدی، احساس ترحم خواننده نسبت به این شخصیت‌های ضعیف بر‌انگیخته می‌شود. روایت با تصویر دختر جوان افتاده بر روی زمین به پایان می‌رسد، اما نویسنده سکوت می‌کند و می‌گذارد که ما در مورد سرانجام و ریشه‌ این بزهکاریها و بی‌عدالتی سرنوشتی که با جرم آغاز نمی‌شود بلکه از دور حوادث تغذیه می‌شود، بیاندیشیم.
پیش از این انتشارات افراز رمان «آوای گرسنگی» را از این نویسنده منتشر کرده است،
«دورگردی و چند داستان دیگر» با ترجمه سعیده شکوری و در ۲۳۴صفحه و با قمیت ۲۰ هزارتومان، به‌تازگی به‌همت انتشارات افراز منتشر و روانه‌ی بازار کتاب شده است.