گفت‌وگوی ایسنا با اعظم کیان افراز مدیر نشر افراز: نگاهی به نمایشگاه کتاب و یک پیشنهاد

اعظم کیان‌افراز با اشاره به استقبال مخاطبان از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از پیشنهادی برای کاهش ترافیک پستی ناشران در نمایشگاه کتاب و نیز لزوم تبلیغات بیشتر برای این رویداد می‌گوید.
گفت‌وگوی ایسنا با اعظم کیان افراز مدیر نشر افراز: نگاهی به نمایشگاه کتاب و یک پیشنهاد

 

به گزارش روابط عمومی انتشارات افراز و ‌نقل از خبرگزاری ایسنا، مدیر انتشارات افراز که پیش از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفته بود، بودجه‌ی نمایشگاهی که برگزارنشده را دولت صرف خرید کتاب و تجهیز کتابخانه‌های عمومی کند، حالا در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اظهار کرد: به جز یکی، دو روز اول که سامانه نمایشگاه مشکلاتی داشت، در روزهای بعد استقبال خوب بود.
او افزود: بعد از حدود یک سال که به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب عقب افتاد، ما نگران بودیم که چه اتفاقی می‌افتد، حتی پیشنهاد دادیم که بودجه نمایشگاه صرف خرید و تجهیز کتابخانه‌ها بشود، که هم در این شرایط سخت از صنعت نشر حمایت شود و هم کتابخانه‌های عمومی کشور با تازه‌های کتاب به‌روز شوند، ولی در هر صورت وقتی زمان گذشت و اتفاقی نیفتاد و پیشنهاد نمایشگاه مجازی کتاب ارائه شد، دیدیم که در این شرایط این رویداد موقعیت خوبی‌ است که بتوانیم کتاب‌های تازه منتشرشده‌مان را به مخاطبان عرضه کنیم، البته در طی سال این کتابفروشان و مراکز پخش هستند که پل ارتباط ما و مخاطبمان هستند و باید حمایت شوند، اما متاسفانه همان‌طور که می‌دانیم در کشور ما تعداد ناشران و کتاب‌های تولیدشده خیلی بیشتر از ویترین کتابفروشی‌ها هست و بسیاری از کتاب‌ها به کتابفروشی‌ها راه پیدا نمی‌کنند و ده روزه نمایشگاه تنها فرصت ناشران برای ارائه‌ی تازه‌ها و آثارشان است، به‌ویژه که این نمایشگاه مجازی بود و از دورترین نقاط کشور هم به آن دسترسی داشتند و برای همین خوشبختانه با این‌که نخستین‌بار بود این نمایشگاه برگزار می‌شد، اما با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد، هرچند این نمایشگاه‌ها به‌ضرر کتابفروشان است و در مقطع ده روزه نمایشگاه فروششان کم می‌شود، اما سرپا ماندن نشر و ناشران و تولید آثار جدید است که کتابفروشان سرپا می‌مانند و این چرخه و صنعت ادامه‌ی حیات می‌دهد، بهتر است ساختار کلی عوض شود و طرحی نو انداخت که در طول ایام نمایشگاه به‌‌شکلی از کتابفروشان هم حمایت شود که کمتر متضرر شوند.
کیان‌افراز نمایشگاه مجازی کتاب را جزء رویدادهای فرهنگی مهم کشور دانست و بیان کرد: طبعا هر کاری در اولین‌بار ایرادها و ضعف‌هایی دارد که باید رفع شود اما با این حال استقبال خوب بود.
این ناشر سپس به اختلالات موجود در سایت نمایشگاه مجازی کتاب اشاره و اظهار کرد: برخی از نویسندگان حتی نتوانسته بودند تا روز پنجم ششم این رویداد، از بن‌هایشان برای خرید استفاده کنند. چند روز اول هم ما خودمان به‌عنوان ناشر حتی هر فاکتوری را که می‌خواستیم دریافت کنیم باید چند بار صفحه را ریفرش می‌کردیم، هرچند که وضعیت به مرور بهتر شد. 
کیان‌افراز در ادامه متذکر شد: من فکر می‌کنم برای سال‌های بعد حتی در نبود ویروس کرونا، نمایشگاه مجازی می‌تواند کنار نمایشگاه حضوری و فیزیکی قرار بگیرد. شرکت در نمایشگاه فیزیکی کتاب برای خیلی از افرادی که از راه دور می‌آمدند، سخت بود اما با توجه به سرعت تکنولوژی، استفاده از امکانات مجازی به این شکل می‌تواند یک فرصت باشد. صنعت نشر در شرایط فعلی به این امکانات نیاز دارد و حیاتش بسته به نقدینگی این نمایشگاه‌هاست، چون ساز و کار چرخه‌ی توزیع و فروش و تسویه همچنان به‌شکل سنتی است و باید ساختارش از نو شود، چراکه ناشر همه‌ی هزینه‌ها را نقدی یا دو سه‌ماهه پرداخت می‌کند و کتاب که چاپ شد، یکی دو ماه بعد از پخش کتاب چک‌های ده ماهه و یکساله دریافت می‌کند، آن هم فقط کتاب‌های فروش‌رفته که معمولا هم بیشتر کتاب‌های پرفروش و از نویسنده‌های معروف است که کتابفروشی‌ها می‌گیرند و فضای کمتری به کتاب‌های نویسندگان ناشناخته و تالیفی اختصاص می‌دهند، برای همین من فکر می‌کنم نمایشگاه مجازی می‌تواند در آینده هم در کنار نمایشگاه حضوری باشد که برای همه‌ی کتابخوانان در هر جا فرصتی برابر باشد.
مدیر نشر افراز البته با ارائه پیشنهادی برای وضعیت پست کتاب‌ها توسط ناشران نیز گفت: در این نمایشگاه هزاران ناشر شرکت داشتند و هزاران نفر هم در لحظه در سایت حضور داشتند و بار ترافیکی سامانه را دوچندان می‌کرد آن هم با این زیرساخت‌های اینترنتی کشورمان، بهتر بود شرایطی فراهم می‌شد تا حداقل اگر امکان وجود دو سایت مجزا برای ناشران و مخاطبان نیست، ناشران یک هفته بعد از اتمام نمایشگاه موظف شوند کتاب‌ها را پست کنند. این‌طور دیگر ترافیک پستی به خاطر این‌که ناشر باید ۲۴ ساعت بعد از ثبت سفارش کتاب‌ها را ارسال کند، ایجاد نمی‌شود. با وضعیت شلوغی سایت دسترسی به سایت برای ناشران زمان‌بر است و کار را سخت می‌کند.
 
لینک گفت‌وگو در خبرگزاری ایسنا:  https://bre.is/cJxrxN8S