کیان‌افراز در گفت‌وگو با ایبنا مطرح کرد: نویسندگان سلبریتی‌؛ پدیده‌های نوظهور نمایشگاه

کیان‎افراز نمایشگاه کتاب را فرصتی مناسب برای ناشران فاقد کتاب‌فروشی می‌داند و معتقد است تا زمانی که مشکل تاخیر در پرداخت‌های شبکه توزیع و فروش حل نشود، به جنبه فروشگاهی نمایشگاه نیاز داریم.
کیان‌افراز در گفت‌وگو با ایبنا مطرح کرد: نویسندگان سلبریتی‌؛ پدیده‌های نوظهور نمایشگاه
کیان‌افراز نمایشگاه کتاب را فرصتی مناسب برای ناشران فاقد کتاب‌فروشی می‌داند و معتقد است تا زمانی که مشکل تاخیر در پرداخت‌های شبکه توزیع و فروش حل نشود، به جنبه فروشگاهی نمایشگاه نیاز داریم.
.
نویسندگان سلبریتی‌؛ پدیده‌های نوظهور نمایشگاه  
مدیر انتشارات افراز درباره ظهور پدیده‌های جدید در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: یکی از پدیده‌های نمایشگاه، استفاده ناشران از سلبریتی‌ها بود، افرادی که پیش از نویسنده بودن در فضای اینستاگرام پُر‌مخاطب هستند.
 
وی ادامه داد: تفکر تجاری ناشر زمینه‌ساز اصلی شکل‌گیری این پدیده‌هاست و از این نقطه است که ادبیات و نویسندگان جدی آسیب می‌بینند و نسل حاضر در نخستین گام آشنایی با ادبیات با مجموعه‌ای آثار کم عمق مواجه می‌شوند.
افراز درباره آینده این سیاست ناشران در نمایشگاه کتاب بیان کرد: بی‌تردید این شیوه صرفا بازاری در معرفی نویسنده و آثار جدید، موجی است که پایدار نخواهند ماند.
 
وی افزود: تاکید دارم هر ناشر رسالتی دارد و فقط فروش و معروف شدن نباید به‌عنوان هدف تعیین شود بلکه ناشر باید دغدغه داشته باشد. صنعت نشر خود گرفتار بسیاری مشکلات است و ظهور این پدیده‌های آسیب‌زا مشکل دیگری را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است.
.
نمایشگاه برای کتاب‌فروشان پیامد دارد/همچنان به فروش در نمایشگاه نیاز داریم!  ‌
مدیرمسئول انتشارات افراز، درباره عمر بُعد فروشگاهی نمایشگاه کتاب با توجه به شرایط فعلی بازار نشر بیان کرد: تا زمانی که مساله زمان طولانی تسویه حساب کتاب‌‌فروشان با مراکز پخش و این مراکز با ناشران حل نشود، همچنان به بُعد فروشگاهی نمایشگاه نیاز داریم.
 
وی با اذعان بر تاثیر منفی نمایشگاه بر کتاب‌فروشی‌ها افزود: بسیاری ناشران از برچیده شدن بخش فروش نمایشگاه استقبال می‌کنند، چراکه آسیب این رویداد تا چند ماه بعد از پایان آن همچنان کتاب‌فروشان را متاثر می‌کند؛ بنابراین می‌توان به تخصیص اعتبار و بودجه نمایشگاه برای تاسیس کتاب‌فروشی در سراسر کشور فکر کرد.  
 
کیان‌افراز ادامه داد: اگر چرخه تولید و پخش کتاب، اصلاح و بدهی‌ها در فاصله زمانی اندک با ناشر تسویه شود، ناشر توانمند‌تر خواهد شد و در نتیجه به نقدینگی نمایشگاه وابسته نخواهد بود.
مدیر نشر افراز درمورد استقبال مخاطبان گفت: همان‌طور که فکر می‌کردم، استقبال مردم از این دوره نمایشگاه قابل‌توجه بود. کتابخوان‌‌های حرفه‌ای چند روز ابتدایی با فهرست از پیش تعیین شده به نمایشگاه آمدند، اما بسیاری از نهاد‌های دولتی یا نیامدند و یا به دلیل کاهش بودجه، خرید‌هایشان را کاهش داده بودند.  
 
فروش افراز تفاوتی با نمایشگاه سال قبل نداشت
وی با اشاره به تاثیر گرانی ملزومات تولید کتاب در کاهش خرید مخاطبان افزود: کتاب در مقایسه با سال گذشته گران‌تر شده، بنابراین بسیاری از ناشران قیمت کتاب‌های سال گذشته را با چسباندن لیبل افزایش دادند؛ این وضعیت بر میزان خرید مخاطب تاثیر‌گذار بود.
 
کیان‌افراز درباره ارزش ریالی فروش کتاب انتشارات خود در این دوره از نمایشگاه کتاب ادامه داد: هرچند قیمت کتاب افزایش پیدا کرده اما مبلغ کل فروش در مقایسه با سال گذشته تفاوتی نداشت؛ علاوه‌براین تعداد نسخه کمتری نیز فروختیم.
 
این فعال حوزه نشر که معتقد است جانمایی ناشران در میزان فروش تاثیر دارد، افزود: امسال غرفه افراز تقریبا در انتهای شبستان جانمایی شده بود و معمولا مخاطب کل مسافت شبستان را برای خرید کتاب طی نمی‌کند.    
 
وی با اشاره به رویکرد و هدف خود برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: به‌عنوان ناشر جنبه اقتصادی نمایشگاه را چندان ملاک نمی‌دانم، بلکه دیدار و یا برقراری ارتباط با نویسندگان و مخاطبان در جریان این رویداد برای من با اهمیت‌تر است. در جریان این بازدید‌ها و با توجه به بازخوردی که  از مخاطب دریافت می‌کند است، ناشر برای ادامه فعالیت در مابقی سال برنامه‌ریزی می‌کند.          
 
کیان‌افراز گفت: ازجمله محاسن نمایشگاه کتاب تهران این است که ناشرانی مانند من که کتاب‌فروشی و به تعبیر دقیق‌تر پاتوق ندارند، در نمایشگاه فرصت نمایش پیدا می‌کنند تا تازه‌های نشر خود را برای مخاطبان عرضه کنند. این فرصت برای مخاطبان شهرستانی جدی‌تر است. 
متن کامل گفت‌وگو اعظم کیان‌افراز با ایبنا: https://bit.ly/2VVhDXv